Deel dit artikel

Author

Floortje Gelens

Share

Parkeren in Zaanstad: Een project van formaat!

Van juli 2024 tot en met maart 2025 zijn wij bezig geweest met een grootschalig parkeeronderzoek in vier verschillende deelgebieden van de gemeente Zaanstad. Het resultaat: een compleet, actueel en onderbouwd beeld van de parkeersituatie, waarmee de gemeente gericht beleid kan voeren. Dat wij dit volledige onderzoek mochten uitvoeren, zien wij als een groot compliment en erkenning voor onze aanpak.

Doordachte aanpak per deelgebied

We deelden de gemeente op in vier gebieden en inventariseerde voor ieder deelgebied de openbare parkeercapaciteit. Daarbij maakten we onderscheid tussen verschillende parkeerregimes (zoals betaald parkeren, blauwe zone of vergunninghouders), bijzondere parkeerplaatsen (zoals gehandicaptenplekken en laad- en loszones) en het type parkeervakken (bijvoorbeeld langs- of haaks parkeren).

Vervolgens gingen onze veldwerkers aan de slag en verzamelden in ieder deelgebied op vijf meetmomenten data. De gegevens van in totaal 20 metingen hebben we geanalyseerd en verwerkt tot overzichtelijke resultaten die wij opleverde in onze online viewer. Deze tool helpt de gemeente dankzij verschillende widgets en selectiemethodes om de grote hoeveelheid data eenvoudig te interpreteren en om snel inzicht te krijgen in de parkeersituatie. De verzamelde data biedt de gemeente Zaanstad een solide basis voor toekomstig parkeerbeleid.

Van straat tot statistiek

In totaal controleerden we op duizenden parkeerplaatsen de bezetting. Ieder type parkeerplek is meegenomen, inclusief foutparkeerders en tijdelijk onbruikbare plekken door bijvoorbeeld geparkeerde aanhangers.

Overwegend ongereguleerd parkeren

In alle vier de deelgebieden is het overgrote deel van de parkeercapaciteit ongereguleerd (gratis). De overige parkeerplaatsen zijn verdeeld over kleine zones met betaald parkeren, vergunninghoudersplekken en blauwe zones. Ook bijzondere parkeerplekken zoals gehandicaptenplaatsen, elektrische laadplekken, taxi- en deelautozones zijn in elk gebied meegenomen.

Piekmomenten in de avonduren

Een duidelijke overeenkomst tussen de vier deelgebieden is dat de hoogste parkeerdruk structureel wordt gemeten in de avond en nacht, terwijl betaalzones vaak juist onderbenut blijven. Deze kennis helpt onze opdrachtgevers bij het voeren van effectief parkeerbeleid.

Van meting naar beleid

De kracht van 4-Traffic zit niet alleen in het verzamelen van data, maar vooral in het vertalen ervan naar bruikbare informatie voor beleidsmakers, verkeerskundigen en bewoners. Door een combinatie van veldwerk, slimme software en gedegen analyse wordt niet alleen het parkeerprobleem zichtbaar, maar ook de potentie voor verbetering. Of het nu gaat om het herzien van regimes, het effectiever benutten van betaalzones of het plannen van voorzieningen voor deelmobiliteit — het onderzoek levert een solide basis voor toekomstgericht parkeerbeleid.

4-Traffic: expert in grootschalige parkeeronderzoeken

Met dit onderzoek levert 4-Traffic niet alleen waardevolle inzichten, maar laten we ook zien dat we grootschalige gemeentelijke onderzoeken van A tot Z kunnen uitvoeren – met oog voor detail en voor de specifieke behoeften per wijk.

4-Traffic is gespecialiseerd in verkeerstellingen en parkeeronderzoeken en helpt gemeenten en bedrijven met betrouwbare data voor beleidsvorming. Dankzij een flexibele aanpak en een ervaren team kan 4-Traffic snel en efficiënt inzicht bieden in parkeersituaties. Meer weten? Bezoek www.4-Traffic.nl voor meer informatie.

Wij zijn actief op LinkedIn en Instagram. Volg ons voor wekelijkse updates over ons werk!

Vragen over dit artikel?