Deel dit artikel
Author
Floortje Gelens
Share
Het meetprotocol parkeercapaciteit: Een uniforme basis voor parkeeronderzoek
Bij het uitvoeren van een parkeerdrukonderzoek wordt het aantal geparkeerde auto’s afgezet tegen de capaciteit van het desbetreffende onderzoeksgebied. Het is daarom van belang dat de capaciteitsinventarisatie iedere keer op de juiste manier gebeurd, dit staat aan de basis van een gedegen en onafhankelijk onderzoek.
Om ervoor te zorgen dat iedere medewerker van 4-Traffic op een gelijke manier bepaald hoeveel parkeerplek er beschikbaar is, hebben wij een duidelijk meetprotocol parkeercapaciteit opgesteld voor capaciteitstellingen. Aan de basis van dit meetprotocol ligt ruime praktijkervaring op het gebied van inmeten en vaststellen van capaciteit van wegdelen, straten, parkeergarages en parkeerterreinen.
Het NWB als fundament
Als basis voor het meten van de parkeercapaciteit gebruiken wij het NWB (Nationaal Wegenbestand), dit is een betrouwbaar open databestand met alle openbare wegen in Nederland die over een straatnaam of wegnummer beschikken. Het NWB vormt de basis van de secties in onze digitale parkeerapp. Aan elk van deze secties wordt de totale openbare parkeercapaciteit toegekend door onze veldwerkers.
Liever voorkomen dan genezen
Een belangrijk uitgangspunt bij het inventariseren van de parkeercapaciteit is het minimaliseren van fouten die vaak ontstaan bij handmatige registraties. Daarom maken wij gebruik van een app op telefoon of tablet, waarmee alle gegevens direct digitaal worden vastgelegd. Dit voorkomt fouten die anders kunnen optreden bij het later overzetten van informatie van papier naar computer.
Een passende meetmethode
Parkeerplaatsen komen in allerlei vormen en maten: van rechte vakken tot haaks parkeren of langsparkeren zonder afbakening, elke situatie vraagt om een passende meetmethode zodat we de parkeercapaciteit nauwkeurig in kaart kunnen brengen. Ook dit is vastgelegd in ons 4-Traffic meetprotocol parkeercapaciteit.
Eén simpele regel
In de praktijk gaat 4-Traffic uit van een eenvoudige regel: als parkeren op een straat niet verboden is, dan wordt aangenomen dat het is toegestaan — en dat hier dus potentieel parkeercapaciteit beschikbaar is. Dat betekent echter niet dat automatisch aan elke straat waar parkeren mogelijk is, ook daadwerkelijk capaciteit wordt toegekend. In sommige gevallen, bijvoorbeeld op doorgaande wegen of locaties waar parkeren onwaarschijnlijk is, wordt dit ter plekke beoordeeld. Deze situaties worden tijdens de inventarisatie gemarkeerd en vervolgens besproken met de opdrachtgever.
Soorten parkeerplekken
In veel gevallen zijn parkeervakken duidelijk gemarkeerd, met belijning voor elk afzonderlijk vak. Soms is er wel een markering aanwezig, maar ontbreekt de belijning per individueel vak. In sommige gevallen is er helemaal geen markering: parkeren gebeurt dan informeel langs de weg. In die gevallen maakt 4-Traffic een inschatting van de parkeercapaciteit op basis van standaardmaten: 6 meter per plek bij langsparkeren en 2,5 meter per plek bij haaks of schuin parkeren.
Een betrouwbaar beeld
Per straatdeel wordt zorgvuldig vastgelegd welke type markering aanwezig is, hoeveel vakken er daadwerkelijk zijn, en hoeveel parkeerplekken er zijn ingeschat op basis van de ruimte. Zo ontstaat een compleet en betrouwbaar beeld van de parkeercapaciteit.
De totale capaciteit
Het bepalen van speciale plekken
We bepalen de totale parkeercapaciteit per sectie door een optelling te maken van het totaal aantal openbare parkeerplaatsen en het aantal bijzondere parkeerplaatsen binnen de sectie. Bijzondere plaatsen zijn bijvoorbeeld gehandicaptenparkeerplaatsen, laad- en losplaatsen, elektrische laadplekken, parkeerplaatsen voor deelauto’s en speciale standplaatsen. Een parkeerplaats wordt alleen als ‘bijzonder’ geïnventariseerd wanneer ter plaatse een officieel verkeersbord aanwezig is. Als zo’n bord aanwezig is, nemen we de plek mee als een bijzondere parkeerplaats. Daarna noteren we hoeveel van dit soort plekken er zijn, en verdelen we ze netjes over de verschillende categorieën.
Regimes
Naast het maken van onderscheid in verschillende vormen van parkeren en diverse parkeerplaatsen, maken wij ook onderscheid in het regime van een sectie. Wanneer het openbaar parkeren betreft kan je denken aan: gratis parkeren, parkeren voor vergunninghouders, parkeren in een blauwe zone en betaald parkeren.
Gedoogd parkeren
In sommige straten parkeren auto’s deels op het trottoir – aan beide kanten van de weg. Officieel mag dat vaak niet, maar in de praktijk wordt het oogluikend toegestaan: dit noemen we gedoogd parkeren. De straat is simpelweg niet breed genoeg om netjes binnen de lijntjes te parkeren aan beide zijden, maar bewoners maken er toch dagelijks gebruik van. Tijdens onze inventarisatie geven we dit soort situaties digitaal aan, zodat de gemeente precies weet waar het gebeurt. De parkeercapaciteit wordt in zo’n geval wel volledig meegeteld, aan beide kanten van de weg.
Wanneer telt een plek niet mee als parkeerplek?
Niet elke plek langs de weg telt automatisch mee als officiële parkeerplek. Soms lijkt er misschien ruimte, maar is parkeren daar eigenlijk niet toegestaan of gewoonweg niet praktisch. Daarom wijzen we in bepaalde situaties geen parkeercapaciteit toe. Dat geldt bijvoorbeeld voor locaties binnen vijf meter van een kruispunt, voor parkeerruimte op eigen terrein (zoals bij een garagebox), of voor plekken direct voor in- en uitritten van woningen.
Ook op plekken waar een parkeerverbod geldt — aangegeven met een verkeersbord of een gele streep — rekenen we geen capaciteit mee. Daarnaast zijn sommige eenrichtingsstraten te smal om veilig langs te parkeren, en in een woonerf geldt: parkeren mag alleen binnen de aangegeven vakken. Buiten die vakken kennen wij dus geen capaciteit toe.
Conclusie
Kortom, we kijken niet alleen of er fysiek plek is, maar vooral of parkeren op die plek ook écht mag volgens de regels. En wat nou als er toch auto’s staan op plekken zonder toegestane capaciteit? Dan spreken we van foutgeparkeerde voertuigen. Ook die registreren we zorgvuldig en nemen we mee in onze analyse.
Over 4-Traffic
4-Traffic is gespecialiseerd in verkeerstellingen en parkeeronderzoeken en helpt gemeenten en bedrijven met betrouwbare data voor beleidsvorming. Dankzij een flexibele aanpak en een ervaren team kan 4-Traffic snel en efficiënt inzicht bieden in parkeersituaties. Meer weten? Bezoek www.4-Traffic.nl voor meer informatie.
Wij zijn actief op LinkedIn en Instagram. Volg ons voor wekelijkse updates over ons werk!