Deel dit artikel
Author
Floortje Gelens
Share
De Waarde van Verkeersonderzoek
Ron, Lars en Nout studeren Ruimtelijke Ontwikkeling Mobiliteit aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Een mond vol, maar eigenlijk draait het om iets heel concreets: hoe we van A naar B komen en wat dat betekent voor de ruimte om ons heen. Het gaat niet alleen om wegen, maar om de hele openbare ruimte. “De waarde van verkeersonderzoek zit hem in het continu kunnen verbeteren van onze leefomgeving”, legt Nout uit. Nederland verandert constant, en daarmee blijft de behoefte aan goed onderbouwd mobiliteitsbeleid bestaan. Je moet keuzes maken: hoeveel ruimte geef je aan auto’s, aan fietsen, aan voetgangers? Het zijn keuzes die iedereen raken en waar iedereen een mening over heeft. “We staan dicht op de maatschappij”, aldus Ron.
Mobiliteit is Mensenwerk
Mobiliteit gaat over veel meer dan alleen het verkeer wat je over de weg ziet rijden. Het gaat over gedrag, over comfort en over keuzes. Kies je voor de auto of pak je de fiets? Willen we een groene stad of parkeren we liever voor de deur? Hoe zorgen we dat men in een drukke stad toch veilig en comfortabel een wandeling kan maken?
“Gedragsverandering is vaak de eerste maatregel,” legt Lars uit. “Je kunt proberen het gedrag van mensen aan te passen voordat je de hele infrastructuur gaat veranderen, dat is een stuk ingewikkelder”. “Door een weg te versmallen of een drempel toe te voegen kan je gedragsverandering bereiken”, gaat Nout verder. “Er zit een denkproces achter, gedragsverandering is niet zo simpel als het ophangen van een bord”.
Verkeerskundigen in de dop
Bij 4-Traffic werken Ron, Nout en Lars mee aan parkeer- en verkeersonderzoeken, en sinds een paar maanden begeleiden ze deze onderzoeken ook. Het werk bij 4-Traffic bereid de studenten voor op de toekomst: “als je later bij een gemeente werkt, is het waardevol als je weet hoe die data tot stand komt”, aldus Nout. Parkeren lijkt simpel, maar het raakt aan zoveel dingen. “Het kost ruimte, het beïnvloedt verkeer, en je kunt er beleid mee sturen”, zegt Ron. Parkeeronderzoek levert data op die beleidsmakers helpen keuzes te maken, “als je weet waar mensen parkeren, wanneer en hoe lang, kun je beter plannen voor verandering” Legt Nout uit.
Communicatie als medicijn tegen weerstand
Maar verandering ontstaat nooit zonder frictie. Ron begrijpt het wel: “Het is vervelend als je ineens niet meer voor de deur kunt parkeren en dus moet je uitleggen wat het oplevert. Meer groen, een koelere straat in de zomer, ruimte voor voetgangers en fietsers. Dat zijn ook dingen waar mensen blij van worden.” Goede communicatie is dus minstens zo belangrijk als een goed ontwerp. De waarde van verkeersonderzoek ligt daarmee ook in de transparantie die het biedt richting bewoners.
Voor een betere leefomgeving
Wat de drie studenten gemeen hebben? Een passie voor een mooiere, beter werkende leefomgeving. Mobiliteit is nooit af. De samenleving verandert, en daarmee veranderen ook de eisen aan onze openbare ruimte. De waarde van verkeersonderzoek zit in de inzichten die het biedt voor beter beleid, efficiëntere mobiliteit en een leefbaardere openbare ruimte. Of je nu aan het tekenen bent, gedrag probeert te sturen of beleid schrijft – uiteindelijk draait het om één vraag: hoe verbeteren we samen de leefbaarheid in onze dorpen en steden?
Over 4-Traffic:
4-Traffic is gespecialiseerd in verkeerstellingen en parkeeronderzoeken en helpt gemeenten en bedrijven met betrouwbare data voor beleidsvorming. Dankzij een flexibele aanpak en een ervaren team kan 4-Traffic snel en efficiënt inzicht bieden in parkeersituaties. Meer weten? Bezoek www.4-Traffic.nl voor meer informatie.
Wij zijn actief op LinkedIn en Instagram. Volg ons voor wekelijkse updates over ons werk!